Sunday, June 30, 2013

My Redang parte 2

This is Nik, comin in.... over.
beeeppppp~~~~~

hi...... peepssss
as for my snorkeling trip.
on the first day we were at redang, we went for our 1st snorkeling trip in the AFTERNOON, just a place nearby the resort. pengalaman yg aku rasa sume org akan igt waktu 1st trip ni will be the moment. ak menjerit kegelian.hahaha

bila ak masuk jer air, aku tgk dalam air, nmpak CORAL hokk besar2 and sume tgh hidup as in bergerak-gerak. lps tu ada byk ikan past by depan aku. aku keluarkan muka. bukak goggle, terus jerit. 
"GELI3" n ak even tanya kakak aku bila nak naik atas bot balik, sedangkan tak smpai 5 minit ak dlm air.
-_-
memalukan
lama2 ak ok jer. cuma ak duk jauh dri org yg bg makan kat ikan laaa. haha.

2nd trip will be at the marine park. which I say will be THE BEST.
LET THE PICTURES EXPLAIN.
peace yo. Im on top of pretty creepy coral right now.

I swam with those fish. there's a lot more actually. biasala, bila ak hentam kamera msk dlm air. sume nak lari. -_-
secara jujurnyer. kat sini pon ak lari dari ikan yg banyak2 ni. ak rasa ader jer ikan yg kena tampar ngan aku waktu ak nk berenang larikan diri. haih.

saya sdg buat karate shots. muahahahahaha.
tahukah anda pada kedalaman ini. hanya less than 3m dari pesisiran pantai. which means, dkt laut Marine park ni. dua tiga langkah masuk dlm air dh teros dalam.

sumber google: the picture literally show the situation at Marine Park.

cuma nasib kitaorg. waktu kitaorg sampai tuh. ombak tgh kuat. and arus laut agak scary. every life guard was alert all the time. so, paham2 la brapa banyak air laut aku telan. ada sekali tuh scary. ayah aku sruh naik sbb air makin deras, sume org dh smpai kat darat kecuali ak sbb ak kena tarik dgn arus, ak berenang bagai nak gila, bila rehat kejap, kena bantai ombak n dapat besihkan hidung dan tekak dgn air garam sekali.paham kan. grrrr -_-


3rd will be at the deep sea. kat sini lebih dier ke-dalam-an jer,more than 5m kot. SERIOUS DALAM. sbb tempat ni kawasan diving pttnyer.huhu.
kat sini air dh mula keruh dgn pasir and arus kuat.
cerita kat sini yg menarik pula will be.

kami pergi naik boat nelayan. ngeh3.


 the part sumeorg terjun dri boat. ak sorang jer turun dari boat guna tangga. sbb tetibe ak mcm takut sbb nmpak dasar laut n nmpak air dalam giler. tetibe gayat. -_-.
I dont know whats my problem man. haih.


maap lukisan mcm hape.....
nak cerita, dkt deep sea ni, kitaorg ditolak arus . almost sampai persisiran pantai. yg dot hitam tuh represent aku lah. 
so bila org hotel dah panggil balik, kitaorg baru sedar yang kitaorg dh jauh sgt dri boat. so kitaorg berenang lawan arus la. BAPAK, PENAT NAK MAMPOS. seyes.
lebih dari 5 kali aku tertelan bergelen-gelen air laut. -_-. banyak kali terbelahak jugak lah. haih.
semput tuh sama dgn 10 kali main skuash game tanpa henti. 500 skipping , 1000 mungkin. 100 push up. ayah aku yg ex-askar tuh pown penat.sampai life guard kena tarik kan sampai boat.
dpt jer pegang boat, ak berpaut lama kot.sbb mmg tgh sesak nafas. tetibe, org atas boat perasan then diaorg capai tangan aku n tolong naik atas. ak macam terkejut sbb org yg tlg tuh laki, ak cuba tarik balik tgn aku, tp seyes, kalau dier tak tlg, ader possibilities aku jatuh balik dalam air sbb
ONCE AKU ANGKAT BADAN AKU NAIK BOAT, terus kepala aku pening. 
mmg amek nafas panjang lps tuh.

sedang tggu org lain naik boat, ada sekumpulan yg terhanyut jauh, tak larat lansung nak berenang balik, so ada boat kecik pergi amek diaorg.
n percaya atau tidak. dkt 3rd trip, ak tak tahu apa aku tgk dlm laut, sebok tangkap gmbar jerr. huhu.


tips on how to get in the water, with ur life jacket on, will be in another post. ;)

last but not least, 
before we return in the life jacket and the goggle, we went to snorkel at the beach nearby our resort. its the only time where my mom join sekali snorkeling. huhu. but my papa la yg handle and teman dier haha, kita org sebok amek gamba lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.


well since dri kitaorg balik dari 3rd trip tu, air laut mcm dh keruh sikit. itu psl gmba tak clear sgt. dier bkn keruh kotor. keruh byk pasir. huhu.

so thats all from me. 

see u on the next post for tips , tricks and suggestions on how to go on a perfect beach vacation. ;)
babaiiiiiii.

this is Nik Camelia, dived in South China Sea, over and out.
Assalamualaikum.







No comments:

Post a Comment